fredag 17 maj 2013

Och det här skriver jag alltså på BLOGGEN

Ikväll sitter jag och nattar 5-åringen som vanligt (vilket betyder att jag ska hålla mig inom synhåll från hans säng, dvs. sitta i tv-soffan) och läser samtidigt "Early Work" av Patti Smith med hennes lyrik från 1970-79. Det är mycket slang och grejer och en hel del går mig förbi. Men ändå. Det som jag förstår får det att spraka som elektricitet i min hjärna, det är som om en kreativitetsgenerator durrar igång. Jag blir så himla inspirerad!

När hon skrev den där lyriken bodde hon åtminstone en del av tiden i ett hotellrum tillsammans med Robert Mapplethorpe. Av bilderna att döma var deras enda bekvämlighet på rummet ett handfat. Inte så värst mycket tv, dator, tidningsprenumerationer, Netflix, podcastar, smarttelefon, appar eller paddor. I stället hände de med stora delar av 70-talets rocketablissemang på hotellet eller nån sylta, söp, tog droger, hade affärer, klädde sig excentriskt, och skapade, skapade, skapade hela tiden. Jag har väl sagt det förr på den här bloggen men gör det en gång till: hur skulle det ha gått om Patti & Robert levt i dag? Hade de hängt på Twitter hela tiden? Skulle de ha fått nåt gjort? Skulle Robert ha börjat pula med kameror om han kunnat surfa på nätet efter bögporr i stället? Skulle Patti ha börjat skriva texter och framföra dem om hon kunnat uppdatera sitt Instagram-konto i stället?

Ännu en anledning att inte köpa mer bytes till internetabonnemanget eller börja betala för nån filmtjänst. "Everybody makes their own fun. If they don't, it's not fun, it's entertainment", som dom säger i State and Main.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar