tisdag 2 januari 2018

Time management för tjugoplussare

News flash: dygnet har bara 24 timmar och jag skulle behöva ungefär 27. Det blir särskilt påtagligt när jag har haft lite semester och slungas tillbaka in i verkligheten. Som nu.

Ett tag, ungefär mellan 24 och 30 års ålder, skaffade jag mig fler timmar på dygnet genom att helt enkelt vägra göra sånt som att städa och laga mat. Varje kväll vid pass åttatiden häpnade jag över att jag var hungrig. Va, nu IGEN? Sen värmde jag en mikropizza och åt framför teven. 

Barnen kanske skulle uppskatta mikropizza-framför-teven-strategin. Men jag täcks inte. Vi kanske får en arg lapp från skolhälsovårdaren då.

Nå, vad gjorde jag då med dessa eoner av tid som frigjordes genom mitt sluskande? 
Ingenting.
In-gen-ting. 

Jag har en minnesbild av att vi hängde väldigt mycket på stan, gick på konstutställningar och strövade i affärer och drack dyrt cafékaffe. Men nåt produktivt? Nåt kreativt? Nåt av bestående värde? Näpp.

Än idag vill jag ta den där tjugofemåringen i ett strypgrepp, ruska henne hårt och skrika MEN VAD HÅLLER DU PÅ MED DIN JÄVLA IDIOT? GÖR NÅT VETTIGT! 

Man får stressexem för mindre. Nå, fram och uppåt, etc. Det nya året gryr, oändligt är vårt stora äventyr. Etc etc etc. Kanske ska jag sluta städa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar