lördag 28 januari 2012

Womance

För nån dag sedan gick jag omkring i min vanliga vagnpromenadsdvala och funderade på begreppet bromance. Sådär att varför finns det ett ord för den typen av intensiv vänskap mellan män, det är väl ändå ganska ovanligt? Kvinnor går ju till och med på toaletten tillsammans med sina väninnor, behöver inte det ett ord? ("Vi är jättenära vänner, vi är riktigt såna där toalettkompisar!") Eller är det för att en bromance är ganska sällsynt som man har gett det ett eget ord, som man döper en obskyr giftgroda från Amazonas?

Orsaken till att jag alls gick och tänkte på det var nog att jag under varje promenad går förbi Makuuni och stirrar på deras stora reklamaffischer för Bridesmaids. En kvinno-bromance-film, typ? Nu har jag i alla fall hyrt den och tänker tillbringa lördagskvällen med att titta på den. Film! Chips! Limsa! Alla typer av syndiga förlustelser på en och samma gång!!!

Och ja, enligt Wikipedia finns det visst ett ord för kvinnovänskap. Womance, heter det tydligen. Fast det har nog bara han hört som skrev Wikipedia-artikeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar