onsdag 17 april 2013

Dude looks like a lady

Tjong! Femåringen slog stortån i nåt så nageln gick sönder riktigt ordentligt. Vi klippte loss det lösaste under dramatiskt gnyende (inte från mig, kan jag säga) och sen funderade jag på hur man skulle fixera det där sista fnaset. Bestämde mig för att måla över det med grönt nagellack (det var grönt eller vinrött vi hade att välja mellan, vilket kanske säger en del om hur inte så värst ofta jag målar naglarna).

Får pojkar ha nagellack nuförtiden? Det är ju trots allt 2013 och folk inför "hen" i språket med liv och lust. Men när det riktigt gäller: får pojkar ha nagellack, egentligen? Gäller det också din egen son? Om han är 5 år? Om han är 11 år? Om han är 23 år? Om han är 43 år? Om han inte heter Marilyn Manson utan Kjell Söderholm? Får han ha rosa nagellack eller måste han hålla sig till svart?

Lite känns det nog som om pojkar i just vår stadsdel inte får ha nagellack, här är det kortklippt och seglarlook som gäller. Själv försöker jag hålla det ganska neutralt tills ungarna blir så gamla att de själva börjar få åsikter i frågan.

Men lätt partisk är jag ju, och då lutar jag alltså inte mot seglarlooken. Det är i stället med viss nostalgi jag minns en manlig studiekompis som hade damkofta, pärlhalsband och ceriserosa nagellack... och skägg. På nåt sätt lyckades han med konststycket att få det att se manligt ut. I alla fall kändes det inte som om han gick runt som en drag queen.

Fast då ska man nog kanske vara lite äldre än fem. I alla fall vad gäller skägget.

4 kommentarer:

  1. Mer nagellack åt folket! Dags för andra trender än seglarstajl, hursomhelst!
    (Fast vår minsting skrattade nog förläget och sa "neeeej det har bara flickor" när jag erbjöd honom...!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Där ser du! De är indoktrinerade redan på dagis.

      Radera
  2. Hej
    blev din studiekompis bibliotekarie också? Du har nångång skrivit att ni är väldigt beige av er, då måste ju han vara en härlig färgklick med eller utan skägg.
    Kan flickor föresten ha skägg? Ens mustasch? undrar en som brukar med pincett dra bort hårstråna överom överläppen.
    Hälsn. ex- Mumin och jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte vad han gör idag. Han studerade inte till bibliotekarie i alla fall. En färgklick var han, det kan jag lova!

      Skäggiga damen har man ju hört talas om men personligen vill jag inte bli hon, som framgår av mitt följande blogginlägg.

      Radera