torsdag 11 oktober 2012

Bag lady

Jag har på sistone tänkt en del på det här med att prioritera sig själv, i klartext kanske att prioritera sitt utseende. Nu då jag är mammaledig hasar jag nämligen mestadels runt som en säck biodynamiskt odlade potäter: mycket natuuurlig, inte särskilt karismatisk.

All energi går åt till att få kläder på ungarna (kalsonger, sockor, byxor, tröjor, fler tröjor, halsskydd, fleece, utebyxor, jacka, mössa, vantar, galonbyxor, regnrock, yllesockor, stövlar, mamma jag behöver kissa) och sen sliter jag i deperation åt mig någonting, vad som helst, som jag sedan möter världen i. Det är därför jag för tillfället ofta möter världen osminkad, med okammat hår, en fleecetröja från -96 och en 2,95-euros bonusjacka från Ellos, den där som en talgoxe en gång sket på och som jag inte har kommit ihåg att tvätta sedan dess.

Jag vill inte vara fåfäng, det börjar jag nog vara lite för rynkig för, men jag tror inte riktigt det här kan vara bra för ens självbild i långa loppet. För att inte tala om alla andras bild.

Har ni erfarenhet av "mammaledig luffare"-looken, eller orkar ni fixa till er i alla lägen?

2 kommentarer:

  1. Erfarenhet av mammaledig luffare? Jodå, så till den grad faktiskt att det kändes som jag alldeles tappade bort mej själv. Det som gjorde att jag hittade mej själv, ett nytt jag, var en ny frissa som såg något varken jag själv eller min "gamla vanliga" frissa såg. Det fanns nåt annat än en slafsig och sömnbristig heltidsmorsa. Där återfanns också lusten att försöka klä sej i nånting annat än mjuka och praktiska kläder, åtminstone emellanåt.

    Dina formuleringar är skrattframkallande och med den distans jag har idag kan jag skratta åt eländet, men DÅ var det mindre kul. Så ta hand om dej, du kan ju börja med att byta ut kläderna som ligger närmast till något som du blir gladare av själv?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag orkar nog tack och lov skratta redan nu. Fast när jag ser nån piffig mamma på stan blir jag avundsjuk och tänker onda tankar om att hon säkert drogar sina barn med hostdroppar och lösgodis för att få tid att klä sig som folk.

      Funderar allvarligt på att slänga fleecen från -96, vilket förhoppningsvis gör att jag antingen a) börjar välja en snyggare tröja, eller b) fryser ihjäl.

      Trevlig helg till dig med!

      Radera