söndag 17 mars 2013

År till livet, liv till åren

Nu är det en vecka sen jag bloggade sist och det har sin förklaring. På den tiden har vi hunnit med 1 st förkylning (jag) och 4 st magsjukor (alla). Magsjukorna för 3:e gången denna vinter, förkylningen mer eller mindre oavbrutet sedan i julas. Samt, denna helg, 1 st födelsedagskalas för ettåringen som därmed blivit en tvååring.

Det känns som det var en evighet, ett helt halvt liv sedan vi åkte till bb i akt och mening att plocka ut barn nr 2. Härrigud så nervös jag var.

Tvåårsdag betyder också att det är tre år sedan jag senast var på någon längre resa. Jag läser söndagstidningen och dess resereportage med hungrig blick: så roligt det skulle vara att åka någonstans igen! Det låter sig inte göras på ett tag, dessvärre, men drömma kan man alltid.

Jag undrar till exempel hur många födelsedagar till det ska gå innan man kan tänka sig att åka på bilsemester med familjen? Det vill säga, när har barnen blivit så gamla att de kan sitta någorlunda lugnt med en ljudbok eller nåt i baksätet, utan att fråga "när är vi framme?" en gång per kilometer? Och när kommer vi i den äldre generationen att lära oss använda en gps, så att vi kan övergå från tveksam kartläsning med skilsmässovarning till att köra rätt på första försöket?

4 kommentarer:

  1. Ja! Kom på bilsemester till Skåne! (räknas kanske inte som "längre resa", men ändå, här pratas ju liiiite exotiskt iallafall!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apselut! Nån gång ska vi bila i Danmark har jag bestämt, och då kommer vi definitivt via Skåne.

      Radera
  2. Ramlar in för första gången på din blogg och vet inte alls vad du är för en typ eller vad barnen är för typer, men mitt tips är ändå husbil. Hyr en husbil och kuska runt, då har ni alla nödvändiga barngrejer inom räckhåll. Vår yngre blev pottränad och torr under en husbilssemester. Man kan hälsa på folk men ändå gå "hem till sig" då våra och deras barn ska sova på olika tider. Man får plats för måååånga leksaker i en husbild och i de lyxigare finns också tv med video.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter precis som min grej, jag är ganska bekväm av mig och skulle t.ex. avsky att tälta. Fast jag vet inte om jag skulle våga köra en husbil, de är lite stora...

      Radera