tisdag 19 mars 2013

Bär, bär och andra bär

På sistone har jag försökt läsa lite hälsoböcker för att hitta nya matrecept som skulle funka i vår vardag. Och som alltid är det lätt att bli konfys, inte minst på grund av regionala skillnader.

Hälsoböcker från Finland (sponsrade av Sannfinländarnas livsmedelsutskott)
Ät blåbär, lingon, havtorn. Baka med rågmjöl. Bred växtmargarin på smörgåsen, drick mjölk. Stek i rypsolja. 

Hälsoböcker från Sverige (sponsrade av Föreningen Importera Mera)
Ät mango, gojibär, avocado. Baka med rismjöl. Bred jordnötssmör på smörgåsen, drick sojamjölk. Stek i kokosfett.

Finlandssvenska Marthorna (sponsrade av Speltodlarnas Förbund rf)
Ät spelt, spelt och spelt. Baka med spelt. Bred spelt på speltbrödet, drick speltjuice. Stek i spelt.

Hittills har studierna i alla fall lett till att jag köpte en påse frysta inhemska hallon till ett kilopris som var högre än det internationella guldpriset. Vi äter med dem ett i taget med andaktsfull min. Sommarens projekt blir nog att plantera ett gigantiskt hallonsnår vid sommarstugan.

2 kommentarer:

  1. Läste i dagens Borgåblad om utländska bär som har hepatit A. Och vi som är i den värsta smoothie-perioden. Och har bara köpt utländska bär i sann sannfinländsk anda. I say, Shit! Hoppas vi inte blir gula nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huää, utländska bär, nej det kan man ju inte köpa till smoothies. För en gångs skull är jag av samma åsikt som sannfinländarna. Jag utvecklade en utländska-bär-fobi när jag var gravid och kokar numera alla utländska bär i ett halvår innan jag vågar äta dem.

      Radera