tisdag 26 mars 2013

Och så blev jag nån slags matbloggare

Bara för att jag läser hälsokokböcker har jag ju inte gått och blivit hälsosam. Och eftersom det nyss var någon som bad om mitt recept på chokladrutor tänkte jag dela med mig av det här. Chokladrutorna går utmärkt att äta medan man läser recept på hälsosam kokt torsk med hälsosam purjolöksstuvning.

Eftersom det här inte är en bakblogg kan jag ogenerat tillstå att jag snott receptet av alltid lika pålitliga Anna Bergenström. Länge leve fru Bergenström och hennes geniala kokböcker. Jag har lagat många tiotals av hennes recept och hittills har bara två blivit konstiga. Det var förmodligen mitt eget fel.

Mosters chokladrutor

Smält 200 g smör i en kastrull, ta kastrullen av värmen. Lägg ner 200 g mörk blockchoklad i smöret och låt det stå och smälta. Vispa 4 ägg och 4 dl socker pösigt. Rör ner en blandning med 2,25 dl vetemjöl (vete katten varför det ska vara så exakt), 1 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker. Rör ner den smälta smörchokladen i äggsmeten. Smaksätt ev. med 2 msk kaffe. Rör ner 50 g hackad mandel.

Bred ut smeten på en långpanna försedd med bakplåtspapper (eller smord, tycker Anna). Strö över ytterligare 50 g hackad mandel. Grädda 25 minuter i 175 grader. Låt kakan kallna under en handduk och skär den sen i rutor. Kakan går bra att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar