fredag 13 december 2013

Got milk?

Det här med mjölk. Förstår ni er? Jag gör det inte.

Läger 1, "Statliga rådgivningsbyrån": Mjölk ger kalcium och d-vitamin! Alla ska dricka mjölk, speciellt barn! Gunåde dig om du inte ger dina barn mjölk!

Läger 2, "Allvetande hälsoboksförfattaren": Mjölk är ett gift som orsakar magproblem, öroninfektioner och diabetes! Ingen ska dricka mjölk, speciellt inte barn! Gunåde dig om du ger dina barn mjölk! Komjölk består av 90% amningshormoner från kossor, och det vet man ju hur du själv blev när du ammade. Om du dricker mjölk blir du en gravid ko!

Läger 3, "Flummiga ekotomten med översittardrag": Mjölk är gudarnas dryck, men bara om den sprutar direkt ut ur kon! Inga filter eller reningsmetoder får besudla det vita guldet! Människorna var jättehälsosamma förr när de drack opastöriserad och ohomogeniserad mjölk, nu sitter de bara och spelar Playstation och dricker energidryck och fjärmar sig från naturen. Jag köper min mjölk från en liten gumma med huckle, hon har en otvättad ko i ett dike i Vanda så från den mjölken får man extra mycket immunförsvar."

Läger 4, "Föraktfulla representanten för läkarvetenskapen": Om du dricker opastöriserad mjölk kommer du att avlida omedelbart i tuberkulos. Mjölk ska vara steril som ett operationsbord och köpas i fyrkantiga burkar i en kliniskt ren omgivning.

Läger 5, "Dietist och PT": Mjölk är en jättebra källa till protein. Ät jättejättemycket grynost och kvarg, men var jättenoga med att det är fettfritt och smaklöst.

Läger 6, "Normalspeciella ekomamman ur högre medelklassen": Mjölk är bra men det ska vara ekologisk mjölk. Vi äter bara ekologiskt. I allt det andra är det hemska gifter som kommer att ta kål på dina slafsiga låginkomsttagarbarn som ingenting.

Läger 7, "Österbottnisk äldre släkting": Men vad pratar hon om? Mjölk är mjölk. Vad ska man annars ha i kaffet?

Läger 8, "LCHF": Mjölk är inte så bra men om man förvandlar det till SMÖR, då blir det plötsligt det bästa du kan äta!

Personligen sällar jag mig just nu till läger 9, "Förvirrad hypokondriker med hälsoambitioner": Jag serverar mjölk varannan dag, och varannan dag blir det vatten. Då har jag bara fel högst 50% av tiden!

4 kommentarer:

  1. :D Läger 1 håller också på att mjölken ska vara fettfri. Gunåde dig om du ger dina barn rödmjölk!

    SvaraRadera
  2. Haha! Bra taktik, du vinner du lite grann oavsett. Hmm, jag är säkert en motstridig blandning av läger 2 och 3 :P Älskar läger 7 attityd, så skön.

    SvaraRadera