onsdag 18 december 2013

Myset på landet

Har läst lite Lantliv-tidningar för att få igång den rätta julkänslan. Det visade sig att det i stället satte igång en rad storartade fnysningar.

Om man kokar ner alla julnumren som jag köpt och sparat genom åren till en liten sked koncentrerad buljong, då heter den skeden "på julen vill vi bara mysa och koppla av".

Ja, det vill man ju. Men ganska många kanske inte får mysa så mycket på julen, utan måste i stället
  • jobba
  • åka runt mellan fyra olika julfestställen
  • gråta hysteriskt över en vidbränd skinka
  • hata sina släktingar och deras jävla fasoner
  • ligga på sjukhus
  • titta på då folk super
  • få jättedåliga eller inga presenter
  • vara ensamma
  • ta hand om sjuka ungar
Så i år blir jag av någon anledning bara irriterad på Lantliv-julen. Den tycks gå ut på att skaffa en massa julpynt, och sedan hävda i sten att man inte alls vill skaffa en massa julpynt eftersom det viktigaste är "att mysa tillsammans". Hmm, tänker jag när jag läser alltmer misstroget, är du medveten om att du inte är med i Filosofinytt just nu utan en inredningstidning? Mysa kan man göra utan att köpa en herrgård i Dalarna och fylla den med "en blandning av arvegods, containerfynd och Ikea". 

Nå, var och en blir salig på sin tro. Kanske hittar jag ännu tillbaka till det där att vilja arrangera hyacinter och gamla snören och en fårsax i olika fasoner tills det blir ett stilleben som får hjärtat att smälta. Just nu består min julkänsla av helt andra saker, som att lyssna på Dean Martins julskiva med gamla godingar och dansa extremt töntigt med lillebror till den. Alltså jag menar verkligen "3 miljoner spelningar på YouTube"-töntigt. När lillebror bli tonåring får jag nog återgå till hyacinterna och fårsaxen för då lär jag inte få dansa så mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar