söndag 26 mars 2017

Vårens moderapport

Har sneglat lite på kedjornas vårmode and I'll tell you this, man, det är så sjukt fult att jag knappt tror mina ögon. På riktigt?! Vad ÄR detta? Boxiga collegetröjor och breda jeans? Veckade kjolar som slutar på halva vaden? Mjukisbyxor med volym i häcken och morotsben?

Nu kan det ju hända att det bara är som jag är skitgammal. Been here, done this på nittiotalet, så jag vet redan att detta objektivt sett är helkoko. 

Eller: det kan ju också hända att klädfirmorna har ett practical joke på gång. De vill att vi alla ska se ut som medlemmar i bulgariska brottningslandslaget anno 1992 medan de själva skrattar hela vägen till banken, iförda nåt snyggt. 

Eller: detta är ett mode som bara funkar om man är 15 år gammal och lite anorektisk. För er som inte var med på nittiotalet kan jag dra kortkursen om vad vi kom fram till efter tio års horribelt mode:

Boxig tröja = du ser fet ut.

Breda jeans = du ser fet ut.

Kjolar som slutar mitt på vaden = du ser kort och fet ut.

Mjukisbyxor med volym i häcken = nå, gissa tre gånger.

Samt: om jag vill se ut som min mormor, må hon vila i frid, så ska jag genast köpa mig en veckad kjol. Tills dess, not so much.

2 kommentarer:

  1. Jag undrar om man ens på åttiotalet tyckte det var så snyggt! Minns utbudet i den enda klädbutiken där vår familj köpte kläder och int va de heevt int!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som bodde på landet beställde mycket på postorder från Anttila och Ellos. Det var som det var, inte särskilt fashion forward. Men det som jag stör mig på nu är att influenserna från 90-talet är så jättestarka, inget nytt alls liksom. Vi som redan varit med en gång kommer att se ut som om vi inte alls bytt kläder sedan 1992. Nu då jag är gammal och gnällig uppfattar jag det hela som en slags historielöshet, att "dagens ungdom" tror att de uppfunnit detta from scratch. Men så tyckte nog min mamma troligen också då jag diggade 70-talsmode på 90-talet...

      Radera