söndag 4 mars 2012

Hus, etc

Jag har en inofficiell lista över gamla hus jag skulle vilja adoptera (vid det här laget är jag väl uppe i en tjugotre, tjugofyra stycken), men den här kåken på Fölisön i Helsingfors är definitivt en av favoriterna.



Detta måste vara huset som Trazan och Banarne tänkte på när de sjöng:

Jag vill bo
i en svamp
annars får jag kramp.
Svamp!

Sen är det en annan femma att jag aldrig skulle stå ut med alla turister och söndagsflanerare som klampar förbi precis utanför ytterdörren. Och alla stannar de vid fågelbrädet runt knuten och låter gråsparvarna sitta i handen (URK URK URK!) och äta brödsmulor för turister gillar som vi alla vet salmonella. Welcome to Finland!

4 kommentarer:

  1. Hej!Läste din kolumn i Syydin och på så vis hittade jag hit :). Jag gillar realismen och dina reflektioner i det jag läst, därmed kommer jag att hänga med dig en tid framöver. Ha en bra dag! Här uppe i Ö-botten skiner solen för fullt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Hoppas du ska trivas här.

      Radera
  2. Härligt hus, Maria. Säg till när du flyttar. Jag kommer så att stå en bit ifrån salmonellabrädet och glo på huset, samt gå nära och kolla in genom alla fönster. Måste komma ihåg stegen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra bra. Glöm inte att trycka näsan mot fönsterrutan så det blir ett litet märke.

      Radera