onsdag 2 september 2015

Hjälp till lite nu då

Alltså suck. Igen en förkylning hos barnen, denna gång av det värre slaget. Och igen för att folk inte har så värst mycket hum om normal handhygien. Seriöst, vad fan är det här? Ska jag behöva ha stackars sjuka barn, ge piller och antibiotikakurer och vabba skiten ur mig för att ni inte orkar lyfta armen när ni nyser?

Därför ska vi nu ta lektion nummer ett i 

MARIAS LILLA HYGIENSKOLA

Regel nummer ett är naturligtvis att TVÄTTA HÄNDERNA
- när du varit på toa
- när du varit ute bland folk
- innan du lagar mat
- och speciellt ofta om du själv är sjuk, till exempel:
- när du snutit dig
- när du hostar upp en rejäl loska i handen.

Tvätta händerna betyder GNUGGA GRUNDLIGT MED TVÅL OCH VATTEN, inte skölj händerna två sekunder i enbart vatten. Torka i REN HANDDUK, annars är det plus minus noll med hela proceduren.

Aproå handdukar ska VAR OCH EN HA SIN EGEN HANDDUK. Om man måste ha gemensamma handdukar ska de bytas ofta, inte en gång i året.

När man är sjuk gäller följande regler:
- man hostar och nyser i armvecket, inte i handflatan och definitivt inte rakt ut i rummet
- man tvättar som sagt händerna jävligt ofta
- man lagar inte mat åt andra om nån annan kan göra det
- man håller armlängds avstånd och sparar gullandet tills man är frisk
- om man är magsjuk går man inte till jobb/skola/dagis innan det gått två dygn efter sista uppkastning.

Det är väl inte så svårt? Min fyraåring kan tvätta händerna med tvål och hosta i armvecket, då kan det inte vara så orimligt att äldre människor ska lära sig samma sak.

Fundera på det ni så ska jag ta hand om min jätteförkylda son. Och kalla mig gärna "hysterisk hypokondriker" medan jag mäter upp hans astmamedicin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar