fredag 2 mars 2012

Fredagsmys

På tal om min förkärlek för nävertofflor måste jag erkänna att jag just nu håller på att läsa om The Feast Nearby av Robin Mather för kanske fjärde eller femte gången. Det är, strängt taget, en essäsamling om en kvinna som saftar och syltar sig genom ett helt år, samtidigt som hon bor i en liten stuga vid en sjö (ooh!) och botaniserar bland närproducerad mat (aah!).



Jag är inte så där värst syltande av mig men man kan ju alltid läsa om andra som är duktigare. Och emellanåt är det lite schyssta miljöbeskrivningar och en del halvseriös vardagspsykologi som drar upp betyget. För mig är det här den litterära motsvarigheten till en gosefilt och jag rekommenderar den gärna till folk som tycker att det är för lite matlagning i Thoreaus Skogsliv vid Walden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar