torsdag 15 mars 2012

Innehåll: babian (20%)

Häromdan plockade jag fram min snusförnuftiga bok om barnuppfostran (ettåringen rev ut alla andra böcker ur hyllan, det var bara barnuppfostringsluntan som han instinktivt undvek) och råkade bläddra fram en passage om att man inte ska förvänta sig att kunna bli en perfekt förälder. I stället tyckte författaren att man kan luta sig mot 80/20-regeln.

Åttio procent av tiden är man en god förälder: snäll, tålmodig, trygg, gränssättande (men på ett pedagogiskt vis) och empatisk. Tjugo procent av tiden suger man babianröv.

Det är möjligt att hon inte skrev just babianröv.

Men i övrigt var det just så det stod och det tycker jag känns som en tröstande tanke. För mig och kanske för nån annan också som helst skulle vilja vara Världens Bästa Mamma hundra procent av tiden.

2 kommentarer:

  1. Och ändå är du just det - världens bästa mamma! Du älskar ditt barn och är beredd att göra vad som helst för ettåringen.
    Roligt skrivet inlägg fastän jag kan förstå att det inte bara är dans på rosor o ljusröda moln att vara småbarnsförälder (har aldrig varit det själv).
    Kramisar!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag brukar också trösta mig med att mina barn inte får nåt stort tema att göra konst av som vuxna om jag inte traumatiserar dom lite så här i början.

    SvaraRadera