måndag 4 juni 2012

Kvinnan av (det otvättade) folket

Det är sommar, hörni. Vissa förvandlas till varulvar av månsken, och jag förvandlas till en kvinna från tidigt 1900-tal av sommar. Jag går omkring utan skor, lever tidvis utan vatten&avlopp, samt tvättar mig endast till större högtider (orsak och verkan, kallas de där två sistnämnda sakerna).

Och jag glömmer plötsligt bort vad datatekniken gjort för mänskligheten. I stället dammar jag av bibliotekets klassiska luntor och plöjer igenom dem. I fjol tog jag mig igenom Utvandrarna-serien, året innan var det Jane Austen-rally. Ho vet varför jag alltid blir sugen på klassiker när vädret blir varmare. Normalt är jag ett sånt där kiosklitteraturs-slapparsle.

Så om jag inte hänger så mycket på mailen/Facebook/Twitter/bloggen beror det förmodligen på att jag sitter och läser mina gamla Agatha Christie-deckare med skitigt hår. (Klassiker OCH kiosklitteratur! Kan det bli bättre?)

I år har jag för övrigt inlett säsongen med en Kaskö-klassiker, tja, den enda Kaskö-klassikern, är jag rädd. Jag kom äntligen för att läsa Oscar Nisséns "Sjöbobacken" som handlar om livet i min gamla hemstad, förr i världen. Och bra var den, boken. Den kan jag rekommendera om ni råkar få tag i den. Bygdelitteratur från 1970-talet är väl tyvärr inte det som dagens bibliotek älskar att spara, men ibland har man tur. Annars kan man ta en tur till Sjöbobacken personligen, det är folkfest i månadsskiftet juni/juli.

2 kommentarer:

  1. Kallar du Agatha Christie för kiosklitteratur? Hur menar du då? Det är ju Drottningen av Deckare. Folk söker efter originalutgåvor och sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvisso. Nu ska vi komma ihåg att jag jobbar på bibliotek, där deckarna sorteras i egen hylla, i karantän från den "riktiga" litteraturen. :) Men i min egen hylla räknas nog Christie som en Klassiker med stort K.

      Radera