torsdag 31 maj 2012

Med tillförsikt mot framtiden

Nu ska jag avslöja ett fånigt drag hos mig själv - jag kan icke räkna dem alla, men det här är ett. Jag planerar nämligen saker med utgångspunkt i KRIGET (oklart vilket). Inte kanske så där medvetet, men det finns i alla fall i bakhuvudet, mot min vilja.

Ex:
"Det vore bra med ett rejält potatisland, då kan man odla lite mat åt sig själv. (IFALL KRIGET KOMMER OCH ALLA FÅR SVÄLTA...)"
"Den som spar ett gammalt snöre, han har i alla fall ett gammalt snöre. (IFALL DET BLIR KRIG OCH MAN INTE KAN KÖPA NYTT...)"

Sett så där ur mänsklighetens samlade historiska perspektiv är jag kanske inte helt ute och cyklar. Men ibland kan jag tycka att jag kanske helst skulle vilja umgås lite mindre med mig själv. Jämfört med mig är Krösa-Maja både gladlynt och optimistiskt lagd.

4 kommentarer:

  1. Min bror Lars sade en gång när vi åt middag hemma: "Måste äta lite extra ifall det blir krig." Så ensam är du inte.:) Men krig var kanske mera vanligt i folks dagliga diskussioner då,10 år efter Finlands krig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kanske inte lika vanligt med akut krigsmedvetenhet år 2012.

      Radera
  2. Inte är du ensam. Tänker ibland romantiskt hur det skulle var om det var krig. Vi skulle flytta till landet och odla vår egen mat och bara vara vår familj. Kanske sköta om nån soldat som mitt i allt kommer staplande på vår gård. Tycker att det låter riktigt mysigt. Sjukt eller inte sjukt, det är frågan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Mysigt" är kanske inte ordet för att beskriva mina privata undergångsfantasier. Men var och en med sitt!

      Radera