torsdag 9 januari 2014

It's only rock'n roll but I like it

Ibland på jobbet då jag har en ovanligt tråkig arbetsuppgift på gång (sammanställa nån typ av statistik, till exempel) brukar jag (eftersom det känns hemskt relevant) jämföra min jobbsituation med typ Rolling Stones eller ens Herreys. Och förlora tävlingen. Då kryper det fram, det där gamla komplexet som jag hade i många år, om att bibliotekarieyrket inte är tillräckligt mediasexigt. Inte tillräckligt rock'n roll för att impa på nån vid klassträffen.

Och det är inte bara jag. "Bibliotekarie" är ju standardsvaret när man ska nämna en yrkesgrupp som man uppfattar som sällsynt tråkig, hämmad och glädjelös. Hyschande tillknäppta 50-talsdamer med hårknut och kattglasögon, alternativt batikhäxor med hennahår och Scholl-tofflor.

(Paus här medan vi funderar på varför "osexig kvinna" = "det tråkigaste man kan tänka sig". Mångfaldiga möjligheter till arga feministiska tolkningar. Själv kan jag tänka mig både det ena och det andra yrket som är tråkigare, till exempel går jag varje dag förbi Handelsbanken och är själaglad för att jag inte jobbar där. Men det är ju bara jag.)

Men vet ni vad? Jag har ångrat mig. Bibliotekarier är visst rock'n roll. Om man ska vara en riktig, modern bibliotekarie och inte en hittepåbibliotekarie får man så lov att vara en utbildad och kompetent typ. Jobbar man på ett litet bibliotek får man kanske vara flera kompetenta typer i en, så att en mer verklighetstrogen titel skulle vara bibliotekarie / pedagog / it-administratör / grafiker / litteraturvetare / informatör / ekonom / kopieringsmaskinsreparatör. (Bara man kunde få alla de där människornas sammanlagda löner också.)

Om jag inte själv var bibliotekskund skulle mitt liv bestå enbart av snabbmakaroner, räkningar och dagisbaciller. Tänk att det finns ett ställe där man får gå in och plocka åt sig allt möjligt härligt utan att betala! Ja, personalen snarast trugar det på en! Romaner, dikter, kokböcker, dvd-filmer, fotokonst, hälsotips, träningsråd, mangapocketar, novellsamlingar, handarbetsmönster, kursböcker, noter, biografier, historiker, modet genom tiderna, it-guider, självhjälpsböcker, seriealbum, barnböcker, språkkurser, reseguider, musik, musik, musik, musik. Motionsstavar och elmätare, för guds skull! Baudelaire, Patti Smith, Jack Kerouac, Kerstin Ekman, Dalai Lama, Lars von Trier, Annie Leibowitz, Tove Jansson, Zadie Smith, Carl Larsson, Hemingway, Agatha Christie, Gaudí, Led Zeppelin, Wes Anderson. Rolling Stones. Till och med Herreys! Stort och smått, väsentligheter och bagateller.

Och jag får varje dag gå till jobbet och hjälpa folk att hitta fram till alla de här skatterna. Om det inte är rock'n roll vet jag inte vad som är det.

2 kommentarer:

  1. Klart det är rockenroll! Och sexy librarian har ju alla hört talas om, så fram med kattglasögonen bara ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vännen I gav ju mig faktiskt en pin där det står BOOKS ARE SEXY men den har jag bara vågat ha på mig en gång hittills. Ifall nån skulle tycka annorlunda och tillrättavisa mig.

      Radera