onsdag 12 december 2012

24 saker jag gillar, del 12

Åh, nu är det så där hemskt hemskt längesen jag var till Danmark igen. Jag blir alldeles resfebrig bara jag tänker på det. Danmark är ett av mina absoluta favoritländer. Varför vet jag inte riktigt, det är närmast ett mysterium. Deras språk kan ju ingen uttala (utom skåningar) även om jag hänger med i talspråket ganska bra. Jag avskyr öl och är skeptisk till illröda varmkorvar. Klimatet är inte direkt jättemycket varmare än Finlands och de där Georg Jensen-prylarna som de alltid ska kränga på flygplatserna är... hmm, inte riktigt i min smak.

Ändå älskar jag att resa i Danmark, eller rättare sagt: mycket längre än till Köpenhamn har jag ännu inte kommit. Nån vacker dag ska jag tvinga min hårt prövade familj att bila runt hela Danmark. Det kan de väl stå ut med. Det tar ju inte direkt lika länge som att bila runt USA.

Tills dess får jag nöja mig med danskar på teve. Till exempel den här:


Och den här:


Eller den här:


Och varför inte den här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar