söndag 16 december 2012

24 saker jag gillar, del 16

Det börjar bli ganska svårt det här nu. Försök själv komma på tjugofyra saker som du gillar, sådär bara. Man måste ju idka lite självcensur också. "Jag gillar att mina barn är friska", det kan man inte skriva, det är ju självklart att alla gillar det. Och inte heller "jag gillar att ta ur kontanter ur automaten och sen lägga dem på golvet och rulla mig i dem". Nej, lite salongsfähigt får det vara. Ogärna räknar man också upp tjugofyra alltför lika saker. "Jag gillar hembygdsmuseer, fiskemuseer, konstmuseer, ..." Om inte annat framstår man som en präktig tråkmåns. Fast så tror jag många av oss är, i hemlighet. Egentligen vill vi bara äta flingor hela tiden, och bara se repriser av Friends i teve.

Men okej då. Jag gillar fyrar. På vårt sommarställe har man utsikt över en, förutsatt att man går längst ut på en stenhög och att grannen har roat sig med lite slyröjning. Det är en klassiskt randig, röd-vit fyr, som sticker upp som en glad polkagris ur skogen. Sånt kan man inte låta bli att gilla. På väggen där hemma har jag också fyrar i flera exemplar, och bland barnens leksaker sticker ett fyrtorn upp.

Så fyrar. Speciellt den här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar