torsdag 13 december 2012

24 saker jag gillar, del 13

Som nån möjligen kunde lista ut från föregående inlägg gillar jag att titta på tv-kockar (helst danska). En annan sak jag gillar är realityserier på teve. OBS! BARA VISSA!

Jag skjuter mig hellre i foten än ser på ett Big Brother-marathon. Samma sak gäller Bonde söker fru, Ensam mamma söker, sjukhusdramer där folk mår dåligt och/eller föder, och allt som Mtv nånsin har producerat. Kravet är i stället att det ska handla om skickligt folk som gör nåt som jag tycker är intressant, till exempel lagar mat eller syr. Med andra ord gillar jag speciellt USA's Master Chef (jätteskickliga amatörkockar som lagar mat och blir utskällda av Gordon Ramsey) samt Project Runway (jätteskickliga designers som syr upp kläder och blir utskällda av Heidi Klum).

Realityserier är ju för all del uppbyggda på samma sätt nästan allihopa: det ska finnas ett tävlings- eller spänningsmoment (en "intrig") och sen ska de medverkande irriterat baktala varandra. Skillnaden är att när jag ser på Project Runway får jag alltid lust att sy och skapa nåt, medan jag - ifall jag i misstag råkar förirra mig till Big Brother - alltid får lust att dunka huvudet i en betongvägg.


2 kommentarer:

  1. Jag gillar Tim Gunn. Han är bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tim är min favorit! (Jag har varit tvungen att köpa två av hans böcker, så bra är han.)

      Radera