söndag 2 december 2012

24 saker jag gillar, del 2

Jag tycker om nationalromantiskt måleri. Nationalromantikerna får min man konstläraren att gäspa uttråkat, men jag faller som en fura för nostalgin och ljuset och tematiken. Och jag gillar själva tidsåldern, som liknar vår tid med sin tillbaka-till-den-autentiska-landsbygden-vurm.

Mina favoriter är Albert Edelfelt och Carl Larsson. Jag besökte en gång Carl och Karin Larssons Sundborn, och det var alldeles... alldeles underbart. Och här intill finns en backe där jag gillar att promenera, den liknar intill förväxling Edelfelts tavla nedan - minus Jesus och Maria Magdalena då.


Mina vänner Karin och Mia har också var sin julkalender på sina bloggar. Läs dem! Deras bloggar är bra, både i december och annars.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag gillar nationalromantik så där per automatik, men jag gillar just den där bilden.

    SvaraRadera