lördag 15 december 2012

24 saker jag gillar, del 15

Bland de många saker jag gillar att läsa om har jag tre favoriter som ibland, men mycket sällan, sammanstrålar i en och samma bok: humor, resor och kulturkrockar. När jag hittar en riktigt lyckad blandning brukar det bli en sån där bok som jag absolut måste köpa, inte låna (detta säger en hel del, jag är ju trots allt bibliotekarie) och som jag sedan läser om och om igen.

Här är två som ni absolut ska låna/köpa om ni alls har nån smak, tänkte jag skriva, men jag menade förstås samma smak som jag (om det nu är nån skillnad):

Bill Bryson: Notes from a Big Country


Annie Hawes: Extra Virgin - Amongst the Olive Groves of Liguria


Perfekta att ha i mellandagarna när man blir less på alla fjantiga julmatinéer på teve. De här är mycket roligare. Och de får en att omedelbart vilja resa till USA och/eller Ligurien.

2 kommentarer:

  1. Har du läst Morgon och afton i Sahara av Vivi-Ann Sjögren? Jag återvänder till den om och om igen. Det är som att sätta sej vid torget och betrakta livet när man kommer till en ny plats, se hur strömmarna går, hur och vart folk rör sej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en del av Vivi-Ann Sjögren och tycker om hennes böcker, men just den här har jag inte läst. Tack för tipset!

      Radera