onsdag 5 december 2012

24 saker jag gillar, del 5

Jag gillar hembygdmuseer. Jajaja, jag vet att det inte direkt är mediasexigt i dessa dagar men what's a girl to do? När jag "låg vid universitetet" (vad tusan är det för uttryck, egentligen?) läste jag folkloristik som biämne och älskade varje minut, förutom kanske kursen om finlandssvenska bygdetraditioner där läraren var så tråkig att 80% av klassen hoppade av.

När jag får chansen att besöka ett hembygdmuseum kan jag gå omkring i timmar och ömsint smeka grötkräklor och sängbolster och väggfasta bänkar. Korsnäs har till exempel ett jättefint museum med ett stort textillager. Och en gång var jag och mitt sällskap så uppeldade över Vörå hembygdsmuseums virkningsutställning att hjälp tillkallades: museets eldsjäl kurvade efter nån halvtimme in på gården på två hjul, fortfarande iklädd folkdräkt eftersom han kom direkt från en prisceremoni. Där gick han i sin folkdräkt och gav oss en guidad tur, förtjust över att de sista entusiasterna kommit på besök.

Inte för att det är jättevanligt att få med sig ett så entusiastiskt sällskap. Normalt brukar folk i min närhet sucka, titta på klockan och gnälla efter glass när jag går där och stirrar på grötkräklor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar