fredag 21 december 2012

24 saker jag gillar, del 21

Sedan jag gick i lågstadiet har jag gillat berättelser om indianer. Jag antar att morfars gamla Hjortfot-pocketar måste ha satt igång intresset, och sedan dess har det bara eskalerat. Jag tycker om att läsa om nordamerikanska indianstammar och deras historia.

Men. Det ska vara indianstammar som levt i USA eller Kanada, helst av allt den "klassiska" prärieindianen eller möjligen navajoindianer eftersom jag förläst mig på Tony Hillermans navajodeckare. Jag är av någon anledning noll intresserad av t.ex. mayaindianerna som såsade på i Mexicos djungler.

Om det visar sig att mayakalendern faktiskt förutspått jordens undergång korrekt idag (tvärtemot vad sunda förnuftet och alla mayaexperter påstår) så kan jag i alla fall säga att jag aldrig har gillat de där djungelsnubbarna nåt vidare.



Vet inte riktigt varför indianintresset verkar hålla i sig från år till år. Det måste vara all den där spännande kulturen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar