måndag 3 december 2012

24 saker jag gillar, del 3

Nam, nam, nam! Som ettåringen sa för en stund sen när han satt vid matbordet och slevade i sig pasta.

Jag gillar husmanskost. Och mest bara sån husmanskost som jag fick när jag var liten, på 80-talet innan mikron blev var mans egendom. Potatis med brunsås. Plättar. Mannagrynsgröt. Det är min comfort food som får mig att känna mig trygg och mätt.



Min farmor bodde på landet och hade inte många rätter på menyn, men jag kände mig aldrig uttråkad av bristen på variation i hennes kök. I stället var det skönt att inte behöva ta itu med konstiga, exotiska maträtter. Barn gillar ju att få sina favoriträtter hela tiden, om och om igen.

Fammos meny framstår numera som den ultimata listan över comfort food. Här är den, i sin helhet:

  • Potatis med brunsås (med omväxlande fläsk, köttfärs eller konserverat kött i såsen)
  • Potatis med stekt abborre
  • Fruktsallad med glass eller grädde
  • Våfflor
  • Hembakat rågbröd (hålkaka)
  • Hembakade munkar
  • Mjölk, eller vid festliga tillfällen: rödlimonad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar