torsdag 29 november 2012

På en skala från ett till zzzzzzzzzzz...

Jag har ett dagligt dilemma som hemmamamma: exakt vad ska jag göra när barnen sover, dvs. under ettåringens tupplur mitt på dagen, och sedan på kvällen? Det är ju så mycket man vill hinna med som inte riktigt funkar när de är vakna och trillar omkring här: skriva, kolla mail, betala räkningar, titta på ett bra tv-program, köra några solhälsningar, handarbeta med hundra olika projekt som är på hälft.

Till skillnad från er drönare som latar er på jobbet åtta timmar om dagen så har ju vi hemmaföräldrar full rulle för det mesta. Man försöker laga mat medan man tar ner en unge ur bokhyllan, plockar tvätt medan man hjälper den äldre att knyta en rosett och hindrar ettåringen från att äta sandkorn på hallgolvet. Och ständigt denna onödigt höga ljudnivå, den stressar minst lika mycket som sandätandet. Ändå har vi relativt välartade barn. Det är bara det här skedet i deras utveckling som är lite... mycket. Inte läge för att sitta och handarbeta ifred, alltså, medan ungarna ännu är i farten. Så jag försöker passa på när de har slocknat.

Tyvärr blir man ju lite trött själv också när det hela tiden ska gå i hundra knyck. Så när barnen somnat och allt är lugnt skulle jag allra, allra helst bara sätta mig ner och slöa. Men det går ju inte, åtminstone inte alltid, för då skulle jag aldrig få nåt gjort. Alltså pågår det ständiga förhandlingar inom mig: exakt hur trött är jag nu? Orkar jag skriva lite kolumn, eller bara sticka på en socka? Borde jag gympa en aning så jag inte genomgår min slutgiltiga förvandling till Spagettikvinnan? Eller ska jag skita i alltihop och bara sova, jag med?

Idag är det en ruggig snöstorm ute och jag skulle mest av allt vilja krypa ner under en filt och läsa lite. Faktum är att jag tror jag ska göra det. Med lite tur somnar ungarna tidigt i kväll, då jag kommit in i andra andningen. Vi satsar på mer hurtiga aktiviteter då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar