söndag 18 november 2012

Tjocka tomten

Förr i världen brukade jag hänga på gymet mycket ofta (det skulle jag gärna göra fortfarande om inte 1,5-åringen var så svår att trassla ut ur hantelstället - men vänta ni bara tills han blir så stor att han bara ligger och spelar Playstation och inte bryr sig om morsan, då ska jag skaffa månadskort igen) och då brukade jag läsa en bodybuildingtidning (sluta skratta då!) som hette B&K (Bodybuilding & Kraftsport).

I B&K körde vissa med en slags inofficiell grupptryckstävling som kallades "chocka tomten". Det gick ut på att man skulle hålla diet mitt i smällkalla november och december, då alla normala människor lever på glögg och Aladdin-askar, för att lagom till julafton se ut som ett skinnat kadaver: fettfri och med varje muskel synlig. Chocka tomten med dina snygga magmuskler!

Jag kom att tänka på det så här inför den stora dadelkaks- & marsipansäsongen när jag stod där i morse och bände fast jeansknappen med en kofot. Att liksom, borde man? Å andra sidan är jag nog hemskt förtjust i pepparkakor, det är nästan obscent. Kanske om vi säger som så att jag hoppar över jultårtorna i år, de är ändå bara en sammansvärjning mellan plommonmarmeladsfabrikanterna för att man ska köpa en ny ask marmelad som sen inte går åt.

2 kommentarer:

  1. Ha-ha! Int kan du börja tänka på att inte äta i december. Ta det i janurari, som ett nyårslöfte. Världens största kliche.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåjo, klichéerna ska vi väl nog hinna med än. För jag tror inte att jag kan motstå Aladdin-askarna.

      Radera