fredag 16 november 2012

Pilutta dig, fru Rykiel

Stockmann skickade förresten julreklam häromdagen, en glansig katalog med saker som man borde önska sig i julklapp, typ. Exempelvis kan man önska sig, eller rätt och slätt köpa, en grovstickad halsduk från Sonja Rykiel för det facila priset 189 euro.

Även om man valde det mest exklusiva garnet, ett handfärgat Fair Trade-garn som köpts i en dyr handarbetsaffär i dyra Helsingfors i dyra Finland, så skulle materialkonstnaderna för den där halsduken knappast bli mer än säg 50 euro. Och nu snackar vi ju troligen i stället nån sorts konstfiberblandning, inköpt i stor mängd med massiva rabatter, så vad ska vi gissa på? Max 10 euro? Och sen tillverkad i nåt billigt u-land, så jobbet kostar knappast så mycket mer.

Jag tror jag ska önska mig det där garnet i julklapp i stället, då kan man säga att jag sparar 139 euro OCH har roligt medan jag stickar halsduken själv.

2 kommentarer:

  1. Dessutom, när du nu har "sparat" alla dessa euror kan du ju hitta på nåt annat roligt för dem - ÄNNU mer garn, t.ex. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då har jag ju så gott som två och en halv halsdukar innestående!

      Radera