söndag 19 februari 2012

Extremsport

Idag är det fastlagssöndag. Dagen (eller en av dagarna) då man ska frossa och stoppa trynet fullt, för att sedan snåla och vara utan intill påska.

Sitta där och svälta i en månad är väl ingen höjdare. Men jag gillar tanken på att välja bort något frivilligt, att avstå från sånt som man gör att slentrian eller för att det är så bekvämt eller roligt på nån sorts slamkryparnivå, men som egentligen får en att må dåligt.

Till exempel: sluta shoppa om man egentligen inte behöver nåt och alla lådor svämmar över av prylar. Eller: sluta prata skit om andra, hur fåniga man än tycker att de är.

I den där amerikanska lyckoboken som jag tryckte i mig häromdagen provade författaren vad hon kallade "extremt snälla veckan". Normalt beskrev hon sig som en ganska lättirriterad person som är snabb att fräsa åt barnen eller klaga över att äkta maken inte gjort si eller så. Så under "extremt snälla veckan" testade hon att alltid säga ja till allting, aldrig klaga, formulera alla önskemål på ett trevligt och positivt sätt, etc etc. Och kände att livet blev mer positivt och trevligt och... tja, lyckligt. (I och för sig blev hon också vansinnigt irriterad över att ingen märkte hur extremt snäll hon var, men det är en annan historia.)

Ska man inte få säga till om nåt är fel då? Bara lägga sig ner som en annan dörrmatta och låta folk trampa på sig? Jag tror inte det är poängen. Poängen är att det kanske känns bra att fräsa ilsket, men är lika effektivt och mycket trevligare för alla inblandade om man lyckas svälja aggressionen och be snällt i stället.

Extremt snälla månaden? Jag vet inte om jag pallar för det. Jag kanske utvecklar nåt slags hemskt eksem av återhållet fräs om jag måste vara alltigenom trevlig så länge. Gudarna ska veta att det finns en och annan orsak till fräs i en småbarnsfamilj. (Till exempel: varför måste jag vid varje måltid, dvs. fem gånger om dagen, påminna fyraåringen tio gånger per måltid om att man sitter ner på sin stol medan man äter? Gaaah.)

Eller kanske: extremt positiva månaden? Inte sprida negativ energi omkring sig. Inte klaga på vädret. Inte tjata om att man sovit dåligt. Inte meddela på Facebook att man fått nån äcklig farsot.

Jag får nog fundera lite. Man har väl tid på sig till och med tisdag, eller hur? Tid att hetsäta fastlagsbullar, fräsa åt barnen i godan ro och gnöla om den här vedervärdiga snön för alla som orkar lyssna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar